top of page

Waarom we meer zoals een boom zouden moeten zijn

Heide en bomen op de veluwe

Ik liep door het bos, een weekendje weg alleen op de Veluwe. Heerlijk. Hoewel niks doen toch nog wel een uitdaging is, heb ik vooral alles gedaan vanuit het gevoel dat ik er op dat moment echt zin in had.


Tijdens het wandelen geniet ik van alle natuur, de planten die weer opbloeien, de kikkers die een concert gaven in een modderpoel en de geuren van de dennenbomen.

Ik volg een paaltjesroute, de rode paaltjes die me 5 kilometer lang door dit prachtige landschap begeleiden.


Een boodschap van de natuur


Toen ik bijna aan het eind van de route was en de auto al weer zag staan, popte er opeens iets in me op. De vraag “wat vertelt de natuur mij vandaag?”. Het is een vraag die ik me de laatste tijd vaker stel, wanneer ik ergens buiten ben. Ik voel dan een sterke verbinding met de natuur en geloof dat wat er op dat moment in je op komt, hetgeen is waar je bij stil mag staan, even mag zien.


Het antwoord op de vraag wat de natuur mij vandaag vertelt was simpel: wees eens wat meer als een boom. Hmm. Oke, even kijken hoor, hoe bedoel je dat lieve natuur?


En dit was het antwoord: een boom is strong, beautiful, big, needed, organic, authentic, unique, feminine & masculine and visible. Een boom is er een van velen en toch uniek. Hij is nodig voor anderen en wordt daarvoor gewaardeerd, gewoon door er te zijn. Anderen zijn blij met de boom, gewoon omdat hij er is en doet wat hij doet. Niks meer en niks minder. Dat is genoeg. De boom krijgt support van andere bomen en werkt samen met de natuur om hem heen.


Holy Cow. Dat is best wel heel mooi! Wat mij vooral zo raakt is het gegeven dat een boom er gewoon is en dat dat genoeg is. Want ja, wat zijn we blij met bomen toch? Terwijl hij gewoon bestaat en doet wat hij doet, that’s it!


Gewoon zijn, is genoeg


Dit was de spiegel die ik van de natuur terugkreeg: je mag gewoon zijn, want dan ben je genoeg. Ik hoef niet te denken dat ik anderen moet helpen, redden of fixen. Het resultaat is niet aan mij wanneer ik samenwerk met anderen, het resultaat is helemaal niet aan mij. Als ik er gewoon ben, ben ik waardevol genoeg. Mijn aanwezigheid, mijn zijn geeft de ander voldoende.


Als ik naar mijn business kijk is dit precies de kern. Anderen krijgen rust en ruimte om te zien wat er speelt en wat er nodig is, gewoon door bij mij te zijn. Ik hoef er niets ingewikkelds voor te doen, maar gewoon te zijn zoals ik ben. Wat een mega skill is dat eigenlijk!


Ik ben die fucking boom gewoon al... Soms denk ik alleen dat ik een heel bos moet zijn, of dat ik voor iedereen een andere boom moet worden. Of dat ik de boom moet versieren met allerlei tierelantijntjes. Maar dat hoeft dus helemaal niet. En dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar toch is het fijn om af en toe even een reminder te krijgen. Want we hebben allemaal zo onze valkuilen en blinde vlekken.


Rust is creatie


Toen ik terug kwam van mijn wandeling en dit mooie inzicht kreeg, heb ik direct mijn gedachtes en inzichten opgeschreven. Schrijven werkt goed, geeft rust en ordent mijn gedachtes. Even later voelde ik dat ik ook een tekening wilde maken. Rust = creatie. Ik heb het laatst nog op mijn whiteboard thuis geschreven en ook gedeeld met anderen. Het is zo waar. Creatie in de breedste zin van het woord.


Dus mocht je voelen dat je vastzit of gewoon behoefte hebben aan nieuwe inzichten, bevestiging of nieuwe energie? Ga de natuur in. Neem de tijd om het in je op te nemen en vraag wat ze je te vertellen heeft. Wie weet mag jij wel wat meer een vogeltje zijn…


Luister naar de diepere laag


Ben je benieuwd naar deze diepere laag, maar dan vanuit je business bekeken? Of ben je benieuwd wat jouw diepste ziel energie nodig heeft? Ik geef je graag een Business Clarity Reading, wat ook een vast onderdeel is van het Clarity Traject. In het leven geroepen om boodschappen te ontvangen die je op dit moment nodig hebt. Wil je meer weten? Ik vertel je graag meer in een vrijblijvende kennismaking.


Onderstaande afbeelding heb ik gemaakt, intuïtief en passend bij mijn wandeling van vandaag.



Be the tree ;-)


Liefs Aranka.






 
 
 

Opmerkingen


bottom of page